Förskolan Vallmon ingår i enheten Haga förskolor som arbetar utifrån en gemensam värdeplattform. Vallmon är den lilla, personliga förskolan som fokuserar på mötet och de goda relationerna. Vi vill välkomna dig till en förskola med framtidstro där alla får vara delaktiga och känna tillit till varandra, och tillsammans hitta glädjen i vårt utforskande arbetssätt.

tisdag 25 november 2014

Matteuppfixarna möts i nya konstellationer och får uppdrag

Att mötas i nya gruppkonstellationer och föra kunskapen, vi lärde oss förra gången, vidare till den nya gruppen är att få föregå med gott exempel. Att visa på vad Jag kan och har lärt mig. Barnen får i uppdrag att leta efter cirklar på väg till kullen.

Välkomnande
 Casper visar och berättar med sina händer hur en cirkel ser ut. 
Casper: Runt! Hjulet är runt! 

Barnen samtalar med varandra under promenaden och konstaterar att vatten brunnar är runda, cirklar, och hjulen på bilarna och klockan i fönstret.
Framtidstro

 Linnéa berättar om våra tre uppdrag som vi ska göra vid kullen:
Nellie: Ska vi leta pinnar?
1. Hämta två gula löv.

Tillit
Fanny: Jag har ett löv!
Erik: Jag har två löv!
Aleksa: jag har en!
Pedagog: Hämta ett till så blir det två.
Aleksa: Ja!

 Pedagog: Hur många löv?
Casper: Två!
Pedagog: Ja, eller ett par kan man också säga!
Barnen svarar: Par!

 2. Hämta två pinnar eller ett par pinnar.
Casper: Jag hitta två nu!
Rafael: Jag vann!
William: Jag har tre..
Pedagog: Hur många var ett par?
William: Två..tar bort en liten.

Utforskande
3. Ser pinnarna likadana ut?
Lukas: Jag har en lång och en kort!
Adrian: Casper du har en jätte lång Casper.
Casper: Ja en lång!
Adrian: Jag har en tjock!

Pedagog: Nu ska vi sortera pinnarna! Jämför pinnarna med varandra, de korta pinnarna här och långa pinnarna här. 
Nellie: har jag kort?
Pedagog: Titta på dina och jämför dem, är någon kort?
Nellie: Ja den lilla!
Lukas Den här är kort!

4. Nu ska vi räkna de korta pinnarna.
Pedagog: Kan du hjälpa oss Lukas?
Lukas: En, två, tre...elva!
Pedagog: Lukas räknar till elva, Nellie kan du hjälpa mig räkna och se hur många barn vi är?
Nellie: En, två...elva! Elva, det var elva barn Lukas.
Pedagog: Casper kan du hjälpa mig räkna de långa pinnarna?
Casper: En, två, tre....sex.
Pedagog: Sex pinnar, har alla lagt sina långa pinnar här?
Barnen: Nej!
Erik: vinden har nog blåst bort dem!



Glädje





Delaktighet

På vägen till kullen så letade vi efter cirklar, på väg tillbaka till förskolan så håller vi ögonen öppna efter kvadrater.
Nellie: Fönstrena på huset är det!

Pedagog: Var är det här för form?
Casper: Fyrkant!
Adrian: Fyrkant!
Pedagog: fyrkant eller kvadrat.
Lukas: Där är en kvadrat!

"Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. Detta förhållningssätt förutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet." 
Lpfö 98 reviderad 2010 sidan 7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar