Förskolan Vallmon ingår i enheten Haga förskolor som arbetar utifrån en gemensam värdeplattform. Vallmon är den lilla, personliga förskolan som fokuserar på mötet och de goda relationerna. Vi vill välkomna dig till en förskola med framtidstro där alla får vara delaktiga och känna tillit till varandra, och tillsammans hitta glädjen i vårt utforskande arbetssätt.

måndag 1 december 2014

Resecentrum- Teckengruppen

De senaste gångerna vi åkt spårvagn till olika destinationer har vi märkt att barnen intresserat sig lite extra mycket för tåg och hur de låter. Den här dagen bestämde vi oss för att ta steget och åka ner till resecentrum för att utforska tågen lite närmre. 


Ped- Idag ska vi åka till resecentrum och titta på tågen.
Jacob- Tåååg!


Ped- Här inne på stationen sitter man och väntar på sitt tåg.
Alfred- Klocka
"Titta fönster"


Ped- På den här kan man se när tåget ska åka så man hinner med sitt tåg.


Vi äter vår frukt inne på stationen samtidigt som vi ser tågen åka förbi utanför fönstret.


Ängla- där kan man ladda telefoner!



När tågen kommer in till "sitt spår" pratar de ut i en högtalare 
så alla på stationen hör. 
Ängla- Dom sa att vi skulle berätta en saga!


Ängla- Där får man inte gå! När man är dum kommer polisen.


Ped- Lyssna! (tecknar) Det låter som om det kommer ett tåg 
körandes lite längre bort. 

Välkomnande
Jacob- Låter.
Yasser- Tåg Jacob! Låter.


Milton och Ängla tycker det låter lite för högt.

Delaktighet
När vi åkte med spårvagnen till stationen åkte vi förbi några väldigt fina skyltfönster med både granar och tomtar i som barnen ville gå och titta på.


Ängla- En julgran!


Alfred- Santa!


Ped- Titta här, vilken stor tomte. 

Glädje
Jacob- Stoooo!


"Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, moti­vation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande."
(Lpfö 98 rev 2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar