Förskolan Vallmon ingår i enheten Haga förskolor som arbetar utifrån en gemensam värdeplattform. Vallmon är den lilla, personliga förskolan som fokuserar på mötet och de goda relationerna. Vi vill välkomna dig till en förskola med framtidstro där alla får vara delaktiga och känna tillit till varandra, och tillsammans hitta glädjen i vårt utforskande arbetssätt.

onsdag 3 juni 2015

Besök hos två kompisar

Våra besök fortsätter till de kompisarna som finns 
inom gångavstånd från förskolan.
Vi börjar närma oss ett avslut på våra besök och 
kommer sedan gå in i nästa fas i projektet.
Spännande och se vart det tar oss!


Pedagog: Vad heter din gata?
Adrian: Linköping!
Pedagog: Hagagatan 39.



Pedagog: Vilken form har balkongerna?
Adrian: Rektangel!
Adrian: Jag ser min balkong, med blomman där!


"Ventilationstrummorna!"
Yasmin: Nej kvadrat!


Framtidstro- att veta hur och när jag ska 
kunna använda olika funktioner

"Cirkel på parabolerna där."
Pedagog: Adrian ser en guldcirkel.
"Ringklocka!"
Pedagog: Varför finns det en ringklocka?
Barnen läser ”Nödsignal från hiss”.
Alicia: Från hissen.
Pedagog: När ringer den?
"När hissen stannat."



Delaktighet -
Yasmin: På balkongen!
Kewin: Där!
Pedagog: Då såg ni samma cirkel!


Alicia: Cirkel på dörrstoppen!
Yasmin: På 9:an är det en cirkel!
Nicole: jag ser en cirkel på nyckellåset!
"Hjulet på cykeln!"



Utforskande av kunskap tillsammans med andra-
Alice: Trianglar på knapparna!
Nicole: Rektangel på den som har knapparna!



Kewin: Hela öppningen (porten)
Yasmin: Kvadrat är det!
Kewin: Nej triangel!
Alice: Nej kvadrat!
Pedagog: Vi fotar med Ipad-appen.
Kewin: Kvadrat var det!


Tillit till min egen förmåga att våga 
prova mig fram till rätt matematiska ord-

Adrian: På taket!
Pedagog: vilken form tänker du på?
Adrian väljer triangel på paddan och säger den!


Yasmin: Röret uppe på taket! 
(väljer form på Appen i paddan)

Alice: Allting har former! 
- Framtidstro


Glädjen över att få stå i centrum och 
visa upp vart just Jag bor-

Pedagog: Vad heter din gata?
Rafael: Mitt hus där!
Pedagog: Hagagatan.
Rafael: Inte min dörr!
Pedagog: Vi får prova igen! (nästa dörr)
Rafael: Rätt!  
Pedagog:  Vilket nummer har ditt hus? 3 först sen 7?
Henke: 37.

Pedagog: Rafael bor på Hagagatan 37.


Rafael: En rektangel där!
Pedagog: Där? Kan du ta kort med ipaden?


Pedagog: Mer?
Yasmin: Där! (visar)
Yasmin: Den man trycker på, knapp!


Millie: Här, den man skrapar fötterna på!
Erik: Där, på fönstret!


Henke: Nödsignal!


Nicole: Skylten!



Välkomnande - att diskutera och komma fram till 
vad olika former har för olika funktioner i samhället.

Rafael: Cirkel!
Pedagog: Parabolen?
Millie: Vad är det?
Pedagog: Signal till tv:n, för att få in många kanaler.


Millie: Här! Dörrstopp!
Henke: Jag ser en cirkel på huset där!

Millie: Jag ser en, cykelsadeln!

Pedagog: Vilken form har knapparna 
Yasmin: Trianglar!
Tillit - till att jag kan och prövar min kunskap, 
mot den teknik som finns, 
med hjälp utav en app i Ipaden
 som visar och säger former.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar